Apa Yang Jauh?

10 Julai 2010

Assalamualaikum bersua kembali sejak sekian masa yang berlalu. Setiap detik ketika ia berdetik menjanjikan kepada insan peluang, jika tidak pasti ia tidak menunggu atau datang semula. Semakin berdetik semakin jauh ia pergi. Itulah perkara yang jauh dari kita = MASA.
Apa pula benda yang dekat? Yang dekat itu MATI. Semakin kita hidup di dunia semakin menghampiri saat ajal yang telah tertulis sejak dari alam janin lagi.
Apa pula yang berat? Yang berat itu AMANAH. Tiada urusan atas muka bumi ini yang lebih berat tidak tertanggung oleh kita yang boleh mengatasi amanah. Bebanan di tempat kerja adalah salah satu contoh yang terdekat. Amanah manusia, amanah tuhan, amanah macam2 yang kita tidak terlepas dari kena uruskan ia dengan wajar dan integriti.
Apa pula yang ringan? Yang ringan itu SOLAT. Zaman kita kini tidak ramai yang beratkan solat, sebaliknya meringankan solat. Termasuk dalam ringan dari segi fizikal dan mental ialah solat nak cepat ataupun di hujung2 waktu. Sementara yang lain bersolat juga tapi hatinya malas berkali ganda. Ingatlah wahai diri yang menulis blog dan yang bacanya...perkara pertama yang akan ditanya di akhirat ialah solat.

Alhamdulillah. Dapat juga berkongsi info dengan sahabat2. Tika ini ana ada amanah penting juga iaitu melaporkan data pencapaian j-QAF 6 bulan pertama 2010 kepada PPD. Musim data la katakan bagi ustaz-ustazah j-QAF di seluruh negara. Macam musim durian dan rambutan juga yang kini tengah berlonggok di gerai2 tepi jalan.

Selamat menunaikan amanah anda. Wassalam.

0 comments:

Catat Ulasan

Kalam anda