Sepatah-dua Bicara

04 April 2010

Tak sempat nak update blog walaupun hampir setiap kali buka internet mesti melewati blog sendiri. Antara sebab ialah setiap kali berinternet ada saja tujuan lain yang patut diutamakan. Lebih-lebih lagi mencari bahan kitab-kitab sebagai rujukan bahas yang diberikan oleh pensyarah Insaniah. Kekadang nak jumpa bahan yang dicari-cari memakan masa yang banyak dan perlu mencari berulang-kali di beberapa laman yang menyediakan salinan kitab percuma. Ana merujuk di sini kitab yang bermaksud kitab keilmuan Islam.
Untungnya sekarang kerana wujud kitab-kitab muktabar yang disalin ke internet, boleh diperolehi dengan mudah jika kena dengan caranya dan teknikalnya. Terima kasih kepada sahabat-sahabat di serata dunia yang bertungkus-lumus menyediakan kemudahan tersebut. Berbanding waktu dulu yang amat sukar mencari kitab rujukan untuk sesuatu tajuk perbahasan terutama bagi kita yang berada di Asia Tenggara kerana perkembangan bahan bacaan di rantau ini belum lagi meluas seperti apa yang berlaku di rantau Arab.
Kenapa ana rasa beruntung adanya kitab-kitab percuma tersebut? Jawapannya kembali kepada siapa diri anda dan kedudukan anda. Jika anda seorang pelajar yang sedang belajar anda akan faham maksud untung itu. Jika anda mempunyai kedudukan ekonomi yang kurang stabil anda akan faham maksudnya. Jika anda berada di sudut geografi yang jauh daripada sumber berkenaan yang tidak memungkinkan anda mudah mendapatkannya anda akan faham maksudnya.
Walau bagaimana pun, bahan atau kitab yang mudah diperolehi itu bukan lah disediakan untuk tujuan perniagaan yang berasaskan keuntungan. Ianya (pada pendapat ana) semata-mata satu usaha untuk memperluaskan method dakwah Islam. Usaha yang tidak mengharapkan habuan duniawi semata-mata sebaliknya mengharap keredaan tuhan yang diutamakan. Jika ada pihak yang cuba melintah daratkan usaha itu ana yakin perniagaannya tidak menghasilkan keuntungan malah kerugian. Lebih-lebih lagi daripada mendamba keredhaan Allah.
Tidak lekang di ingatan surah Al-Asr yang intisari ayat-ayatnya menyentuh tentang keuntungan dan kerugian dalam kehidupan kita manusia.Siapa yang tak ingin beruntung?Dan siapa yang harap kerugian? Dua perkara yang bertentangan tidak boleh berihimpun dalam satu masa. Sepertimana Allah tidak jadikan manusia ada dua hati yang berkeinginan perkara berbeza dalam waktu yang sama. Justeru itu, pilihlah wahai sahabat mahu untung atau rugi. Siapa nak untung ayuhlah tingkatkan keimanan kepada Allah dengan sentiasa ingat kepadaNya melalui ingatan minda,zikir lidah dan gerakan anggota badan. Buat baik banyak-banyak sedaya upaya, perbuatan jahat disingkirkan secara tiada kompromi.

Jumpa lagi...

0 comments:

Catat Ulasan

Kalam anda