Ramadhan Yang Mulia

04 September 2009


Salam rahmat, keampunan dan kebebasan dari api neraka. Setiap kali bertemu Ramadhan pasti isi tulisan dan harakat qalbiah setiap sanubari Muslim akan berkisar tentang Ramadhan dan puasa. Hal ini dapat dibuktikan jika anda melawat blog-blog rakan-rakan Muslim di seluruh dunia pasti terdapat posting mengenai Ramadhan.
Dan ana juga tidak ingin melepaskan peluang keemasan kali ini. Cuma yang membezakan antara kita ialah persepsi tentang bulan puasa itu sendiri. Ana ingin bawa pembaca menghayati Ramadhan dari segi kemuliannya dan ketinggian martabatnya berbanding lain-lain bulan. Kemuliaan Ramadhan disaksikan oleh Quran ( rujuk al-baqarah : 183-186) dengan Nuzul Quran dan syari'at puasa. Ketinggian bulan ini disebut-sebut dalam beberapa hadith Nabi S.A.W. seperti maksud hadith: "Ramadhan di awalnya rahmat, di pertengahannya keampunan dan di akhirnya kebebasan daripada api neraka.". Cuba lihat karikatur di bawah yang tersurat dan tersirat.

Harga barangan di bulan Ramadhan.

"Kerana bulan ini tinggi (martabat) di sisi kita,
secara otomatik barangan pun kena naik harga juga la..!!"

Itu la antara senario setiap Ramadhan yang lepas-lepas. Tahun ni harap-harap harga barangan tidak la membebankan pengguna. Apa pun, kita perlu tinggikan kualiti amalan kita selain mengikhlaskan segalanya Lillahi Ta'ala.

من صام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

Sesiapa puasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan berkualiti diampunkan
dosa-dosanya yang lepas.

0 comments:

Catat Ulasan

Kalam anda