Hati-hati Musim Selsema.

10 Julai 2009

Sekarang cuaca tidak menentu. Suasana persekitaran di sesetengah tempat sudah tercemar oleh H1N1 (selsema b_b_). Ketika melayari laman-laman berita, ana terbaca satu kenyataan kesihatan yang terkini berkaitan selsema khususnya di kalangan kanak-kanak.
Sebahagian daripada kenyataan di dalam Malaysiakini:

Kebanyakan ubat batuk dan selesema tidak sesuai digunakan bagi kanak-kanak berumur bawah dua tahun, demikian penemuan terbaru Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) Kementerian Kesihatan.

Susulan itu, Bernama melaporkan, PBKD memutuskan untuk mengehadkan penggunaan produk untuk merawat batuk dan selesema bagi kanak-kanak, kata Pengarah Kanan Perkhidmatan Farmasi, Eisah A Rahman.

Amaran keselamatan seperti "Tidak sesuai digunakan di kalangan kanak-kanak yang berumur di bawah dua tahun" dan "Digunakan dengan berhati-hati dan mengikut nasihat doktor/ahli farmasi bagi kanak-kanak yang berumur di antara 2 hingga 6 tahun" wajib dinyatakan dengan jelas pada label dan sisipan bungkusan produk berkaitan, katanya dalam satu kenyataan.

Produk-produk terlibat adalah sediaan cecair melalui mulut yang mengandungi antihistamin (seperti Brompheniramine, Chlorpheniramine, Clemastine, Dexbropheniramine, Diphenhydramine, Pheniramine, Promethazine dan Triprolidine), antitusif (seperti Dextromethorphan dan Diphenhydramine) dan dekongestan (seperti Ephedrine, Phenylephrine dan Pseudoephedrine) yang digunakan untuk rawatan batuk dan selesema.


Sila baca selanjutnya di sini.

1 comments:

Tanpa Nama

14/7/09 11:06
Permalink this comment

1

berkata...

ALLAH BERAdA DI BUMI MENJELANG KIAMAT!!!

Tenang-tenangkan diri...
Sila layari http://manatuhanallah.wordpress.com
Terima Kasih

Krulayar

Catat Ulasan

Kalam anda