Tahun Baru 1432H

07 Disember 2010


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Assalamualaikum.
Tahun 1431 Hijriah melabuh tirainya di penghujung Zulqaedah. Kini tiba sinar Muharram 1432H membawa cahaya ke segenap alam selagi belum berdiri qiamat.
Sempena tarikh Islam ini yang terselit erti pengorbanan yang besar diucapkan " selamat menyambut tahun hijri yang baru"
Antara pengisian yang biasa dilakukan ialah membaca doa akhir tahun dan awal tahun, seterusnya bacaan Yasin beramai-ramai. Amalan tersebut tiada salah jika dilakukan, cuma iktikad kita perlu betul bahawa tiada nas nyata yang menunjukkan Nabi SAW dan para sahabat melakukan demikian di masa itu.
Siapa yang nak berdoa atau baca al-Quran silakan, atas dasar umum semata-mata. Ini bermakna bukan salah jika kita membaca lafaz doa yang berlainan atau surah yang lain, atau tidak buat apa-apa langsung pun. Jangan pula ada yang menyalahkan pihak lain jika amalannya berbeza daripada apa yang terlazim. Bertolak-ansurlah dalam perpaduan Islam.

Mengapa tahun baru bermuala bulan Muharram?

Penetapan tarikh hijriah berlaku pada zaman Khalifah Umar al-Khottob, 17 tahun selepas peristiwa hijrah Nabi SAW. Sesiapa yang merujuk sirah Nabi SAW akan dapati tarikh sebenar hijrah baginda ialah 28 Rojab dari Makkah hingga 12 Rabiul Awwal tiba di Madinah. Jadi, mengapa tidak dimulakan pengiraan awal tahun hijriah dengan Rojab atau Robiul Awwal? Mengapa Muharram dipilih?
Jawapan: pada bulan Muharramlah bermulanya azam untuk berhijrah dari negeri yang tidak baik untuk perkembangan Islam (Makkah) ke sebuah tempat yang menjanjikan kemuliaan untuk Islam (Madinah-ketika itu Yathrib). Ianya bertitik tolak daripada perjumpaan di Aqobah antara Nabi SAW dengan rombongan penduduk Yathrib yang beriman. Dan ianya berlaku pada bulan Zulhijjah setelah kaum Arab selesai melakukan haji di Baitullah. Oleh itu, bulan Muharram menjadi titik tolak awal perpindah (hijrah) orang Islam ke Habsyah dan Yathrib. Kemudian barulah baginda SAW bersama Abu Bakar keluar berhijrah setelah kemuncak permusuhan Quraisy terhadap dakwah Islam.
Wallahu a'lam.

0 comments:

Catat Ulasan

Kalam anda